Се утврди дека работните места кои се фокусирани на нематеријалното – вид, мирис, слух, вкус и допир – се подобро опремени за подобрување на благосостојбата на вработените.

Една компанија се држи до сензитивниот  пристап за повторно да го хуманизира работниот простор. Италијанското претпријатие ” Il Prisma”, дистрибутер на производите на “Steelcase”, спроведе истражување при уредување на канцеларии во Милано, Минхен, Париз и Мадрид. За да се подобри ангажирањето на вработените, нивните канцеларии активно ги вклучуваат сите 5 сетила. “Нашето истражување покажа дека дизајнот во согласност со човечките сетила ја подобрува концентрацијата и учењето”, рече нивниот архитект Elisabetta Pero. “Целта во работата е да се вклучат сетилата, а не да се исклучат.”

Дури и најдобрите работодавачи кои нудат најдобри решенија за работно место – ергономски столици, прилагодливи маси, поглед кон надворешноста, повеќе простории за одмор – можеби прават голема грешка. Што е со бојата на ѕидовите? Мирисот во канцеларијата? Текстилни материјали со кој е направен мебелот? Луѓето го доживуваат светот со своите пет сетила – вид, мирис, слух, вкус и допир, посочува Pero.

Проблемот е во тоа што бројот на работните маси во работниот простор може лесно да се одреди, а може да се измери и температурата во работната средина – како и количината на влезната светлина и обемот на бучавата. Сепак, се чини дека е невозможно да се мери влијанието на петте сетила.

Архитектите на Il Prisma одлучиле дека овие квалитети – одамна оставени на естетска интуиција – може и треба да се квантифицираат. Така тие спроведоа научна студија за мерење на тоа како петте сетила невролошки влијаат врз луѓето во канцеларијата. За потребите на истражувањето, се користеше електроенцефалографот (EEG скенирање) за мерење на електричната активност во мозокот, како и уред за следење на окото  за да се утврдат точни движења на очите и проширување на рожницата. Овие мерења помогнаа да се утврди што ги стимулира различните состојби на мозокот, особено вниманието, фокусот, учењето, сеќавањето, едноставноста и смиреноста – што им помага на луѓето да работат подобро.

Истражувањето беше спроведено во две фази. Во првата фаза, архитектите споредија две сетилни средини. Еден се нарекува неутрална соба, и друга сетилна соба. Додека неутралната соба беше едноставна сала за состаноци со бела конференциска маса и хомогено осветлување, сетилната соба беше со дрвена маса и полици за книги со груба текстура направени од миризлив кедар, три различни дрвени столчиња со различни дизајни, завеси направени од лисја, сино светло зад полиците за книги и храна на полиците. Испитаниците беа поделени во две групи, по една за секоја соба, а од нив беше побарано да го решат тестот.

Во втората фаза, на испитаниците им се прикажуваат фотографи од различни бои и слики, односно фотографии од сина ткаенина или различни работни простори. Ова предизвика слични невролошки реакции на оние кои природно ќе се појават кога учесниците ќе ја држат сината ткаенина во свои раце или физички би биле во работните средини со слики.

Иако можеби ќе сакате да прочитате дека чувствителна просторија е најдобра за сите видови на работа, истражувањата покажаа дека вклучувањето на сите сетила може да има негативно влијание врз вашата работа – во зависност од видот на работата. “Сензорната соба може да биде подобра за задачи како што се пишување долги дописи, но таа не е многу идеално за решавање на проблемите”, објасни Pero.

Испитаниците во сетилната просторијата постигнаа многу добри резултати на испит за слушање. “Додека испитаниците се сеќаваа и научија, тие можеа да се сетат на повеќе зборови и нивното ниво на концентрација беше повисоко во споредба со оние во неутралната соба”, вели Pero. Исто така е откриено дека сините и зелените бои, како и употребата на дрво и други поприродни материјали, поттикнуваат мирна и опуштена состојба на умот.

Целта на истражувањето беше поголема од самото создавање на правила за дизајн на идеални работни места. Компанијата Il Prisma  исто така беше заинтересирана за користење на научни мерења со цел да се создаде хуманистички дизајн. “Ние не се обидувавме да добиеме одредена количина на податоци или точен број за да добиеме фиксна формула за дизајнирање на сензитивни простори”, вели Pero, “туку до метод што може да се користи за да им помогне на луѓето да го прилагодат своето работно место за подобро извршување на задачите”.

Вклучување на сетилата во компанијата LinkedIn

Во канцелариите на компанијата “LinkedIn” во Милано главната тема беше трансформација, така што различни простории беа користени за претставување на пет типични италијански локации: театри, ресторани, шивачки салони, визби и градини. Од компанијата LinkedIn се однесуваат на резултатите од истражувањето на Ил Присма, кои архитекти ја нарекуваат “емоционална граматика”, за да ја дизајнираат секоја соба според задачите што ќе се извршат таму.

На пример, во “подрумот” работниците можат да  се напијат чаша вино додека слушаат музика, додека кедрово дрво е исто така присутно. Оваа соба е идеална за многу приватни состаноци или интензивни моменти на концентрација. Спротивно на тоа, во “шивачка работилница” чувствителни елементи се ослабени, така што може да се одржат состаноци за решавање на проблемите. Собата има големи површини покриени со материјали како што се ткаенина и метал, но не постои боја или текстура што непотребно би го одвлекла вниманието. Разновидноста на петте соби нуди екосистем на простории во канцеларијата, така што работниците можат да ги задоволат нивните тековни работни потреби со просторот кој најдобро ќе го поддржи тоа.

На крајот, истражувањето на Il Prisma вели: “Современиот работник претпочита места што веќе не се антисептични и стандардизирани, но се прилагодени и со силни конотации”.

Почетна точка за сите фирми е дека сетилата треба да се земат предвид за да можат работниците да изберат средина што најмногу одговараат на нивните потреби.

Il Prisma ја објави целосната студија во книгата “Сега работиме”. Книгата исто така е усвоена како академски учебник на европски универзитети.

Izvor: https://www.steelcase.com/eu-en/research/articles/topics/wellbeing/engaging-five-senses/

Autor: Steelcase.com